روند کلی فارغ التحصیلی
انجام مراحل فراغت از تحصیل دانشجویان محترم پس از تکمیل پرونده آموزشی آنها و اقدام به تسویه حساب از قسمت های مختلف دانشگاه از جمله تسویه حساب مالی (شهریه و صندوق رفاه) و ارسال آن به مدیریت امور دانش آموختگان و همچنین تغییر وضعیت آموزشی آن ها از وضعیت "عادی" به وضعیت " در جریان فارغ التحصیل" شروع می شود. در ابتدا کارشناس بررسی کننده پرونده موظف است که پرونده های آموزشی را از لحاظ مدارک مورد نیاز جهت صدور مدرک تحصیلی بررسی نماید.سپس کارنامه تحصیلی دانشجویان با سرفصل مصوب آموزش عالی تطبیق داده خواهد شد واز نظرتعداد واحد درسی گذرانده شده،رعایت پیشنیازوپس نیازوهمنیاز بودن واحدهای درسی،معادل سازی دروس وموارد دیگر مورد بررسی قرار میگیرد. پس از آن بررسی پرونده آموزشی از لحاظ مجوزهای لازم در مرحله دیگر ارزیابی میشود،یکی از موارد مهم در ارزیابی مدارک نحوه ورود دانشجویان به دانشگاه وتحصیل در رشته تحصیلی آنان میباشد که به سند پذیرش یا فرم احرازهویت که توسط مرکزآزمون سازمان مرکزی در اختیار دانشگاه قرار میگیرد،معروف است.همچنین ترم های انتقالی ویا مهمانی مورد ارزیابی قرار گرفته ومجوز های مربوطه وریز نمرات آنها بررسی میشود. در هرکدام از مراحل ذکر شده اگر ایراد ویا نواقصی مشاهده ومحرز گردید،آنگاه پرونده آموزشی برای رفع نقص به مدیریت خدمات آموزشی عودت داده خواهد شد. ولی اگرکارشناس بررسی کننده پرونده به این نتیجه که پرونده مورد رسیدگی شده حائز شرایط فارغ التحصیلی است،دانشجوی مربوطه را دانش آموخته اعلام کرده ودرنهایت برای وی پرونده فارغ التحصیلی تشکیل میدهد.اگردانش آموخته در زمان تحصیل از معافیت تحصیلی استفاده کرده باشد،پس از فارغ التحصیلی وی را به دفتر نظام وظیفه دانشگاه وپس از آن دانش آموخته طی نامه ای معافیت تحصیلی اش باطل وبه حوزه نظام وظیفه شهرستان معرفی خواهد شد.
پس از تشکیل پرونده فراغت از تحصیل برای دانش آموختگان واعلام تغییر وضعیت تحصیلی آنها از "درجریان فارغ التحصیلی" به "فارغ التحصیل" در سیستم نرم افزار اموزشی دانشگاه آغاز فرایند صدور مدارک تحصیلی برای آنها آغاز میشود.
پس از اتمام بررسی پرونده های تحصیلی واعلام فراغت از تحصیل دانشجویان پرونده ها در اختیار مدیر امور دانش آموختگان قرار میگیرد.وپس از اجازه صدور گواهینامه موقت ،پرونده در اختیار کارشناس چاپ،صدور وایجاد لیست ومحموله قرار میگیردد.
انواع مدرک تحصیلی
در دانشگاه آزاد اسلامی برای دانش آموختگان دو نوع مدرک تحصیلی صادر می گردد.در ابتدا گواهینامه موقت که از تاریخ صدور به مدت شش ماه اعتبارداشته وصرفأ به خاطر ارائه به سازمانها وادارات داخلی کشورصادر میشود قابل ترجمه نیست.این گواهینامه به تأیید وامضای معاونت محترم آموزشی رسیده وبرای تأئید نهایی به امضای ریاست محترم واحد دانشگاهی خواهد رسید.
دانشنامه دانش آموختگان بلافاصله پس از تائید گواهینامه موقت صادر شده وپس ازتائید ریاست محترم دانشگاه به همراه مدارک مورد نیاز درقالب محموله هایی به همراه لوح فشرده اطلاعات برای تایید ریاست عالیه دانشگاه به سازمان مرکزی ارسال میشود.
کلیه مدارک پس از تایید در اختیار کارشناس تحویل مدرک قرار میگیرد.
شرایط تحویل مدرک
دانش آموختگان با مراجعه حضوری به قسمت تحویل مدرک وارائه کارت شناسائی معتبرمی توانند مدارک تحصیلی خود را براساس قوانین و شرایط ابلاغ شده موجود تحویل بگیرند.
شرائط تحویل مدرک :
برای دانش آموختگان پسراحراز وضعیت نظام وظیفه الزامی است:
داشتن کارت پایان خدمت
داشتن کارت معافیت از خدمت
ارائه گواهی مشغول به خدمت
ارائه گواهی تحصیل در مقطع بالاتر
-برای دانش آموختگان رشته های پزشکی وپیراپزشکی ارائه گواهی انجام طرح های مربوطه الزامی است.
دانش آموختگانی که دارای وام وزارت علوم هستند فقط میتوانند گواهینامه موقت دریافت کنند وپس از تسویه حساب میتوانند دانشنامه دریافت نمایند.
ارسال مدارک دانش آموختگان بورسیه با درخواست محل بورسیه وفقط با مکاتبات اداری امکان پذیر است.
تحویل مدارک به اتباع بیگانه باید با مجوز تحویل مدرک از سازمان مرکزی انجام گیرد.
دانش آموختگان مقطع دکتری جهت تحویل دانش نامه باید مجوز تحویل مدرک از حوزه معاونت پژوهشی ارائه نمایند.
تذکر1: تحویل مدارک تحصیلی فقط به خود شخص دانش آموخته با ارائه کارت شناسائی معتبر ویا به وکیل آن با ارائه وکالت نامه محضری امکان پذیر میباشد.
تذکر2: طبق دستورسازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تحویل دانشنامه به دانش آموختگانی که قبلا گواهینامه موقت دریافت نموده اند،پس از ارائه گواهینامه موقت به دانشگاه میسر خواهد بود.
پاسخ به استعلامات
وظایف مربوطه، پاسخ به درخواست ریز نمرات وتاییدیه های تحصیلی دانش آموختگان پس از مرحله فراغت از تحصیل میباشد و برای دانشجویانی که هنوز فارغ التحصیل نشده اند ویا از تحصیل انصراف داده اند ویا ترک تحصیل کرده واخراج شده اند،دراموردانش آموختگان تاییدیه وریزنمره صادر نمی شود وآنها باید به میریت خدمات آموزشی مراجعه نمایند.
تاییدیه تحصیلی حتما بایستی قبلا ازمحلی بصورت مکتوب درخواست شده وپس از ثبت در دبیرخانه دانشگاه،امور دانش آموختگان پس از بررسی به صورت کتبی پاسخ خواهد داد.
تاییدیه های محرمانه از حراست دانشگاه دریافت شده وپس از پاسخ به حراست دانشگاه ارسال میشود.
تائیدیه ها به همان آدرسی ارسال میشود که درخواست شده اند.
درزمان درخواست تاییدیه های تحصیلی باید توجه شود که حتما رونوشت مدرک تحصیلی به همراه درخواست به دانشگاه ارسال گردد.
پاسخ به استعلام مدارک جعلی وفاقد اصالت:
اگر در زمان بررسی صحت یک مدرک تحصیلی، مشخص شود که مدرک فاقد اصالت وجعلی است،مدیریت اموردانش آموختگان براساس بخشنامه سازمان مرکزی موظف است علاوه برپاسخ به استعلام مربوطه واعلام جعلی بودن مدرک مراتب را به دفترامورحقوقی دانشگاه وهمچنین دفتر مدیرکل حراست دانشگاه جهت اطلاع وهرگونه اقدام لازم اعلام نماید.
ریز نمرات
در دانشگاه آزاد دو نوع ریز نمرات بنابر درخواست دانش آموخته صادر میگردد
ریزنمرات داخلی:
جهت ارائه به دانشگاه ها جهت ثبت نام در مقاطع بالاترومراکز دولتی وغیردولتی وسازمانها ونهادها و.... که همراه تاییدیه ها فرستاده میشود وهمچنین با درخواست حضوری دانش آموختگان نیزصادر شده وبه تائید مدیریت امور دانش آموختگان دانشگاه میرسد.
ریز نمرات خارجی:
این ریزنمره پس از تائید دانشنامه توسط سازمان مرکزی وصرفا جهت ترجمه نمرات آنان برای ارسال به خارج از کشورصادر شده وپس ازتایید وامضاء ریاست محترم دانشگاه مجددا جهت تائید وثبت دردفتراموردانش آموختگان سازمان مرکزی به همراه کپی دانشنامه وفیش واریزمبلغ ارزیابی ارسال میشود.بعد از تأئید سازمان مرکزی دانش آموختگان میتوانند به دارالترجمه مراجعه کنند.
اعلام مفقودی مدارک
دانش آموختگانی که گواهینامه موقت ویا دانشنامه خود را گم نموده ویا بدلایلی مدارک آنان مفقود شده است،حتما باید علاوه براعلام به مراجع زیصلاح، به دانشگاه محل تحصیل خود مراجعه نموده واعلام مفقودی نمایند وپس از اعلام مفقودی می توانند فقط برای دریافت دانشنامه المثنی اقدام نمایند.
مراحل اعلام مفقودی گواهینامه موقت ودانشنامه:
1-درخواست فرم اعلام مفقودی وتکمیل وارائه آن به مدیریت امور دانش آموختگان
2-دریافت فرم تعهدنامه وتکمیل وارائه آن به مدیریت امور دانش آموختگان
3-دریافت فرم آگهی روزنامه (سه نوبت آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار)
4-دریافت فرم استشهاد محلی(تأئید این فرم توسط دفاتراسنادرسمی)
فرم اعلام مفقودی وفرم تعهد نامه به سازمان مرکزی جهت ثبت دربانک اطلاعاتی امور دانش آموختگان سازمان ارسال میگردد.
5-ارائه سه فقره روزنامه منتشرشده وبرگه استشهاد محلی به دانشگاه جهت مراحل بعدی.
تذکر1: درصورتی که اصل گواهینامه موقت را مفقود کرده باشند،با ارائه مدارک بالا اصل دانشنامه تحویل دانش آموخته می گردد.
تذکر2: درصورتی که اصل دانشنامه را مفقود کرده باشند،پس از دریافت مدارک بالا وپرداخت هزینه مدرک المثنی،جهت صدور دانشنامه اقدام خواهد شد.
دانشنامه المثنی مجددا جهت تائید به سازمان مرکزی ارسال میشود وپس ازتائید تحویل درخواست کننده میگردد.
امور نظام وظیفه
شرح وظایف:کلیه امورات مربوط به دانشجویان ودانش آموختگان دانشگاه در ارتباط با حوزه نظام وظیفه ونیروی انتظامی کشوراز طریق دفتر امور مشمولین دانشگاه انجام میشود.
دفتر امور مشمولین درابتدا مکاتبات مربوط به معافیت تحصیلی دانشجویان را در ارتباط با اداره پذیرش دانشگاه وحوزه نظام وظیفه بر عهده دارد.در طول زمان تحصیل دانشجویان نیز وظایفی همچون درخواست سنوات تحصیلی ودرخواست خروج از کشور و... راانجام میدهد.درزمان فراغت از تحصیل دانشجویان هم وظیفه درخواست ابطال معافیت تحصیلی رابرای دانش آموختگان از نیروی انتظامی انجام میدهد.
نحوه اخذ مجوزتحصیلی (معافیت تحصیلی ) از پلیس +10
دانشجویان مشمول بعد از انجام مراحل اینترنتی ثبت نام در سایت ثبت نام دانشجویان جدیدالورود (rs.iaun.ac.ir) و تایید اولیه وضعیت نظام وظیفه و واریز شهریه لازم است با مراجعه به سایت ثبت نام دانشجویان جدیدالورود مراحل زیر را انجام و مدارك ذیل را تهیه نموده و سپس به پلیس+10 شهرستان نجف آباد مراجعه و مجوز ثبت نام(معافیت تحصیلی) را اخذ و به دفتر امور مشمولین دانشگاه تحویل نمایند تا ثبت نام آنان قطعی گردد.
1-چاپ معرفی نامه به پلیس+10: سه برگ شامل فرم ب ( درخواست معافیت دانشگاه که دارای امضاء الكترونیکی معاون دانشجویی می باشد) به همراه تصویر مدرک تحصیلی مقطع قبلی که در سایت ثبت نام به تایید دفتر نظام وظیفه دانشگاه رسیده باشد + جدول پیوست
2-مراجعه به دفتر امور مشمولین حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه جهت مهر نمودن فرمهای چاپ شده
3-همراه داشتن کپی و اصل شناسنامه
4-همراه داشتن کپی و اصل کارت ملی
5-تهیه یک قطعه عکس پرسنلی 4*3 (ترجیحا سیاه و سفید)
6-فرم انصراف و اعلام اتمام معافیت تحصیلی دانشگاه یا رشته قبلی (برای دانشجویانی که انصرافی و ثبت نام مجدد هستند)
7-برگه اعزام به خدمت (در صورت داشتن برگه اعزام به خدمت)
8- مراجعه به دفاتر پلیس 10+ به آدرس های زیر
آدرس دفاتر پلیس +10 :
- نجف آباد میدان بسیج ابتدای خیابان شریعتی روبروی اداره آب صد متر بالاتر - تلفن 03142741900
- نجف آباد بعد از چهاراه ا... اکبر نرسیده به چهاراه مجاهد نبش کوی نامدار- تلفن : 03142647010
- یزدانشهر- حدفاصل امیراباد و یزدانشهر (غرب شهر نجف آباد) تلفن 03142449993
تذكر مهم : با توجه به اینکه ثبت نام دانشجویان مشمول موقت و منوط به موافقت سازمان وظیفه عمومی ناجا (پلیس+10) می باشد ، شایسته است از تاریخ ثبت نام حداکثر طی مدت سه هفته نسبت به اخذ مجوز مذكور اقدام و اصل آنرا به دفتر امور مشمولین حوزه معاونت دانشجویی تحویل و تصویر آن را نیز نزد خود نگاه دارید . بدیهی است از شرکت در آزمون پایان ترم (جاری) دانشجویانی که مجوز خود را اخذ نكرده و تحویل نداده اند ممانعت بعمل می آید.
اطلاعات عمومی نظام وظیفه
- وظیفه اصلی دفتر نظام وظیفه دانشگاه (دفتر امور مشمولین و معافیت ها) احراز و كنترل وضعیت دانشجویان پسر از لحاظ مقررات وظیفه عمومی می باشد.
با توجه به قانون وظیفه عمومی کشوری پسران ایرانی به محض ورود به سن 19 سالگی مشمول خدمت وظیفه عمومی شناخته شده و لازم است خود را جهت انجام خدمت سربازی به سازمان وظیفه عمومی ناجا معرفی نمایند.چنانچه فردی قصد تحصیل در سن مشمولیت را داشته باشد بایستی بلافاصله پس از ثبت نام در دانشگاه فرم های مربوط را از دانشگاه اخذ و از دفاتر پلیس+10 معافیت تحصیلی اخذ نماید.
- متناسب با مقررات و دستورالعمل هایی که هر ساله از سوی سازمان وظیفه عمومی به دانشگاهها ابلاغ می گردد ، اقدامات ذیل در این دفتر انجام می پذیرد .
الف ) دانشجویان دارای کارت پایان خدمت و معافیت دائم و به طور کل دانشجویانی که مشمول خدمت وظیفه عمومی نخواهند شد مدارک مثبته نظام وظیفه خود(شامل كارت پایان خدمت، معافیت دایم، معافیت موقت كالت یا پزشكی و ...) را در بدو ثبت نام اسکن می نمایند تا بر مبنای مدرك اسكن شده ثبت نام آنان مورد تایید اولیه قرار گیرد. بدیهی است برای قطعی شدن ثبت نام و برطرف شدن اشکال نظام وظیفه ، ضروری است اصل مدرک اسکن شده را حداکثر ظرف یک ماه به دفتر امور مشمولین دانشگاه (ساختمان معاونت دانشجویی) ارائه نمایند در غیر اینصورت فایل آنها اشكالدار بوده و ثبت نام آنها قطعی نخواهد شد.
ب) معافیت تحصیلی : سایر دانشجویان که اصطلاحا مشمول خوانده می شوند لازم است در بدو ثبت نام معافیت تحصیلی خود را از دفاتر پلیس +10 شهرستان نجف آباد اخذ و حداکثر سه هفته بعد به دفتر امور مشمولین دانشگاه (ساختمان معاونت دانشجویی) ارائه نمایند . مدارک لازم و نحوه اخذ معافیت تحصیلی و همچنین آدرس و شماره تلفن دفاتر پلیس+10 درهمین سایت و سامانه ثبت نام دانشجویان جدیدالورود به آدرس rs.iaun.ac.ir درج گردیده است.
سنوات مجاز تحصیل دانشجویان در مقاطع تحصیلی :
۱- کاردانی ، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته (۳سال )
۲- دکتری ناپیوسته ( 6 سال )
۳- کارشناسی پیوسته (۵سال )
۴- دکتری حرفه ای (۸سال)
تبصره 1: افزایش سنوات مجاز تحصیل :
دانشجویان مشمولی که در سنوات مجاز تحصیل ، فارغ التحصیل نشوند. برای ادامه تحصیل نیاز به تصویب کمیسیون موارد خاص دانشگاه دارند تا با مکاتبه با دفاتر پلیس+10 برایشان درخواست افزایش سنوات گردد. بدیهی است دانشجویانی كه مجوز سنوات اخذ نكرده باشند ، غایب محسوب شده و اجازه ادامه تحصیل نخواهد داشت.
تبصره 2: تغییر رشته یا دانشگاه با ثبت نام مجدد:
دانشجویان مشمول در کل دوران تحصیل (از کاردانی تا دکترا) صرفا یک بار می توانند انصراف داده وبا ثبت نام مجدد(چه با آزمون یا بدون آزمون فرقی نمی کند) ، (تغییر رشته یا محل تحصیل یا هردو ) معافیت تحصیلی جدید دریافت نمایند . مدت تحصیل رشته و مقطع قبلی جزو سنوات رشته و مقطع جدید محسوب نمی گردد.
ج) اعلام اتمام معافیت تحصیلی : دانشجویان مشمول به محض قطع ارتباط با دانشگاه به عناوین ذیل به سازمان وظیفه عمومی معرفی می گردند .
1- فارغ التحصیل 2- ترک تحصیل 3- انصراف 4 - اخراج
تبصره : دانشجویان فوق الذکر از زمان اتمام معافیت تحصیلی به مدت یک سال مهلت دارند تا به خدمت وظیفه اعزام و یا در صورت داشتن شرایط مجددا مشغول تحصیل گردند. در غیر اینصورت غایب محسوب می شوند.
تذکرخیلی مهم: دانشجویان اخراجی و دانشجویانی که برای بار دوم «انصراف داده یا ترک تحصیل کرده باشند» باشند اجازه ادامه تحصیل را ندارند. دانشجویان فارغ اتحصیل فقط اجازه تحصیل در مقطع بالاتر را دارند.
تبصره: دانشجویان مقطع کارشناسی در صورت طی بیش از شش نیمسال و فراغت از تحصیل با مدرک معادل کاردانی ، حق ادامه تحصیل نداشته و باید خود را به نظام وظیفه معرفی نمایند.
د) صدور گواهی های اشتغال به تحصیل ویژه سازمان وظیفه عمومی:
انواع گواهی های اشتغال توسط اداره كل آموزش دانشگاه انجام می شود. در موارد خاص دانشجویان مشمولی که دارای معافیت تحصیلی می باشند صرفا گواهی هایی که به معاونت وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران صادر می شود شامل گواهی جهت درخواست معافیت های کفالت و موارد خاص و همچنین گواهی خروج از کشور جهت سفرهای ورزشی و علمی می توانند از دفتر امور مشمولین و معافیت های دانشگاه (ساختمان معاونت دانشجویی) دریافت نمایند.
دانشجویان مشمول متقاضی خروج از كشور برای سفرهای زیارتی و سیاحتی فقط لازم است به سامانه http://services.epolice.ir مراجعه نموده و با وارد نمودن كد ملی(به عنوان نام كاربری) و كد سخا(به عنوان رمز عبور كه باید از دفاتر پلیس+10 بگیرید) وارد سامانه شوید. سپس در قسمت خروج از كشور، تاریخ سفر وكشورمقصد را مشخص نمایید. در صورتی كه فایل شما (شهریه و آموزش و ...) اشكالدار نباشد، خروج از كشور شما بررسی و از طریق سامانه وظیفه عمومی به تایید دانشگاه خواهد رسید. لذا به هیچ وجه مراجعه به دانشگاه و گرفتن گواهی اشتغال برای سفرهای زیارتی و تفریحی لازم نیست.
ضوابط خروج از کشور دانشجویان مشمول(دارای معافیت تحصیلی)
مطابق بخشنامه شماره 11/794 مورخ 96/05/08 جهت بررسی درخواست خروج از كشور مشمولان وظیفه عمومی لازم است همزمان با درخواست خود در سامانه خدمات الكترونیك نیروی انتظامی به آدرس http://services.epolice.ir مبلغ 100000 ریال به حساب شماره 0104460446004 بانك ملی بنام سازمان مركزی دانشگاه آزاد اسلامی واریز و فیش آنرا به این دفتر امور مشمولین حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه فرمایید.
*خروج از كشور سفرهای زیارتی و سیاحتی : مراجعه به سامانه http://services.epolice.ir و با وارد نمودن كد ملی(به عنوان نام كاربری) و كد سخا(به عنوان رمز عبور كه باید از دفاتر پلیس+10 بگیرید) وارد سامانه شوید. سپس در قسمت خروج از كشور، تاریخ سفر وكشورمقصد را مشخص نمایید. در صورتی كه فایل شما (شهریه و آموزش و ...) اشكالدار نباشد، خروج از كشور شما بررسی و از طریق سامانه وظیفه عمومی به تایید دانشگاه خواهد رسید. لذا گرفتن تاییدیه كتبی و یا هر گونه گواهی اشتغال به تحصیل برای سفرهای زیارتی و تفریحی لازم نیست.
*گواهی خروج از کشور جهت سفرهای علمی و ورزشی : پس از تهیه مدارك و مستندات لازم برای سفرهای علمی و ورزشی در قالب فرم های دو امضا و سه امضاء توسط دفتر امور مشمولین و معافیت های حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه تهیه و پس از تایید ریاست محترم دانشگاه جهت تایید معاونت محترم دانشجویی و فرهنگی سازمان مركزی تحویل متقاضی خواهد شد.
*تذكر مهم: سامانه http://services.epolice.ir فقط برای سفرهای زیارتی و تفریحی است. ولی پرداخت فیش 100000 ریالی برای كلیه سفرها الزامی است.